1989
2004.12.19. 16:02
Nyomtatás! Ajánlom ezt a lapot a barátomnak!
A szezonban még erőteljesebbé vált a Senna és Prost közötti versengés, gyakran harcoltak egymással a futamok közben. Ebben az évben már nem lehetett turbómotort használni, így a csapat V10-es Honda motort használt.
A szezon március 26-án, Rio de Janeiróban kezdődött a Brazil Nagydíjjal. Senna a pole-ból indult, de az első körben összeütközött több versenyzővel és végül csak a tizenegyedik lett. A versenyt Nigel Mansell nyerte Ferrarival Prost előtt. A következő versenyen, Imolában ismét kiélesedett az ellentét a McLaren versenyzői között. A rajtot – Bergernek a Tamburello-kanyarban bekövetkezett balesete miatt – meg kellett ismételni. Az új rajtnál Prost elment Senna mellett, ő azonban a Tosa kanyarban visszaelőzte. A francia a verseny után dühös volt, mert szerinte Senna becsapta őt. A verseny előtt ugyanis megállapodtak abban, hogy amelyik McLaren-pilóta először ér az első kanyarba, azt a másik nem előzheti meg később. Prost szerint ezt a megállapodást rúgta fel Senna, amikor a Tosában mégis elment mellette. Ayrton máshogy gondolta ezt. Elismerte, hogy valóban volt közte és Prost között ilyen megállapodás, amit már 1988-ban is többször betartottak. Azt mondta azonban, hogy az első rajt után ugyan Prost indult jobban, de ő volt előrébb az első kanyarban. A második rajtra pedig szerinte már nem vonatkozott a megállapodás. A francia ezzel nem értett egyet. Ron Dennis csapatfőnök kérésére Senna elnézést kért a franciától, de mint mondta, csak a békesség kedvéért. Később mindketten kijelentették, hogy a hivatalos és szükségszerű érintkezésen kívül nem akarnak többet egymásról hallani.
A Monacói Nagydíjon Senna az első helyről indulva nyert Alain előtt. Mexikóban ismét nyert, míg csapatársa csak az ötödik lett. Phoenix-ben Senna 34 addig elért első rajtpozíciójával megdöntötte Jim Clark évtizedekig fennálló rekordját. A futamon aztán kiesett, Prost pedig nyert. Senna Kanadában az esős időben sokáig száraz pályára való (slick) gumikkal autózott, de így is gyorsabb volt a közvetlen előtte lévőknél. A 21. körben kénytelen volt esőgumiért kiállni, majd hamar az élre állt. Három körrel a leintés előtt azonban a motorja tönkrement és kiesett, de szerencséjére Prost is a kiesők között volt. Senna Paul Ricard-on és Silverstone-ban is kiesett, míg Prost nyert. Hockenheimban Sennának volt szerencséje, és az utolsó körökben meg tudta előzni váltóhibával küszködő csapattársát. A Magyar Nagydíjon parádésan autózva Nigel Mansell a brazil klasszist is maga mögé tudta utasítani és nyert, Senna második, Prost negyedik lett. Spában, az esős Belga Nagydíjon Ayrton pole-ból indulva nyert a másik McLaren előtt. Monzában Prost bejelentette, hogy az év végén elhagyja a McLarent és a Ferrarihoz igazol. Ebben nyilvánvaló szerepet játszott a Sennával való megromlott viszonya, és az is, hogy úgy gondolta, hogy a Honda jobb motorokat ad Sennának (a monzai időmérőn például Senna majdnem két másodperccel verte Prostot). A brazil a versenyen a 44. körben kiesett, a futamgyőzelem csapattársáé lett.
A Portugál Nagydíjon Senna vezetett, amikor Mansell megpróbálta megelőzni és kiestek. Mansellnek már nem lett volna szabad versenyben lennie, mert korábban fekete zászlóval kizárták egy boxutcai tolatás miatt. A brazil nagyon dühös volt Nigelre, de ő azt állította, hogy nem látta a fekete zászlót és fogalma sem volt róla, hogy kiintették. A versenyt Berger nyerte Prost előtt. Ezután a Spanyol Nagydíjat megnyerte Jerezben a pole-ból. Két versennyel a szezon vége előtt az volt a helyzet, hogy Sennának mindkét versenyt meg kellett nyernie, hogy az év végén ő legyen a világbajnok.
A Japán Nagydíjon Prost mögött autózott, amikor a célegyenes előtti sikánban próbálta megelőzni a másik McLarent. Prost a jobbos kanyarban nekiment a mellé érkező Sennának és mindketten kicsúsztak. A francia kiesett, míg Senna autóját megtolták és folytatta a versenyt, amit meg is nyert. Utólag azonban diszkvalifikálták a mesterséges indítás, a sikán levágása, valamint a box utca vonalára való ráhajtása miatt. Prost ezzel megnyerte harmadik világbajnoki címét. A McLaren óvást adott be, de elutasították, sőt Senna 100 000 dolláros pénzbüntetést és egy versenyre szóló eltiltást kapott, hat hónapra felfüggesztve. Az ideiglenesen felfüggesztett szerződése miatt 1989 telén vitába keveredett az FIA elnökével. Az utolsó (esős) versenyen, Adelaide-ben Senna a pole-ból indulva kicsúszott, majd hátulról nekiment a lekörözendő Martin Brundle Brabhamjébe.
Az szezon végén Prost 76 ponttal a tabella élén végzett, Senna második lett 60 ponttal. A McLaren-Honda fölényesen nyerte a konstruktőri vb-t.
Eredmények 1989
|
|
Forma-1
|
|
Dátum
|
Bajnokság
|
Pálya
|
Auto
|
Helyezés
|
|
március 26.
|
Brazil GP
|
Rio
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP
|
április 23.
|
San Marino GP
|
Imola
|
McLaren MP4/5 Honda
|
1
|
PP
|
május 7.
|
Monaco GP
|
Monte Carlo
|
McLaren MP4/5 Honda
|
1
|
PP
|
május 28.
|
Mexikói GP
|
Mexikóváros
|
McLaren MP4/5 Honda
|
1
|
PP
|
június 4.
|
Amerikai GP
|
Phoneix
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP/LK/K
|
június 18.
|
Kanadai GP
|
Montreal
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
K
|
július 9.
|
Francia GP
|
Paul Ricard
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
K
|
július 16.
|
Brit GP
|
Silverstone
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP/K
|
július 30.
|
Német GP
|
Hockenheim
|
McLaren MP4/5 Honda
|
1
|
PP/LK
|
augusztus 13.
|
Magyar GP
|
Hungaroring
|
McLaren MP4/5 Honda
|
2
|
|
augusztus 27.
|
Belga GP
|
Spa
|
McLaren MP4/5 Honda
|
1
|
PP
|
szeptember 10.
|
Olasz GP
|
Monza
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP/K
|
szeptember 24.
|
Portugál GP
|
Estoril
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP/K
|
október 1.
|
Spanyol GP
|
Jerez
|
McLaren MP4/5 Honda
|
1
|
PP/LK
|
október 22.
|
Japán GP
|
Suzuka
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP/LK/KIZ
|
november 5.
|
Ausztrál GP
|
Adelaide
|
McLaren MP4/5 Honda
|
|
PP/K
|
|
|
|
|
|
|
|
|
---PP - első rajthely ----- LK - versenyen leggyorsabb kör ----- K - kiesett ----- KIZ - kizárták
|